Antiinflammatorisk mayonnaise

Mange af os tror, at mayonnaise er usundt og fedende, men hvis du laver denne udgave, som ovenikøbet er antiinflammatorisk, så kan du med god samvittighed spise mayonnaise.

Tilberedning: 5 min.

Mængde: ca. 2 ½ - 3 dl

Ingredienser

  • 1 æggeblomme
  • 2 dl god rapsolie eller olivenolie
  • 1 tsk. sennep
  • 3 spsk. friskpresset citronsaft
  • 1 tsk. eddike
  • Salt og peber

Fremgangsmåde

  1. Pisk æg, sennep, citronsaft, salt og peber godt sammen
  2. Olien tilsættes lidt ad gangen og mayo´en piskes indtil olien er optaget i blandingen

OBS – Bliver mayonnaisen for tyk undervejs kan du piske nogle dråber vand eller eddike i

Psst – vidste du, at de fleste færdiglavede mayonnaiser er lavet på tidselolie, som indeholder omega-6 fedtsyrer? For meget indtagelse af omega-6 fedtsyrer kan øge risikoen for en række sygdomme samt depression.

Olier med meget omega 6, som du skal spise mindre af:

  • Tidselolie
  • Vindruekerneolie
  • Solsikkeolie
  • Sojaoli
  • Majsolie
  • Græskarkerneolie
  • Sesamolie

Olier, du skal spise meget mere af:

  • Olivenolie
  • Rapsolie
  • Olie fra hampefrø

Gram pr. portion

Energi i kcal

Protein i gram

Kulhydrat i gram

Fedt i gram

Kostfibre i gram

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk