De 10 kostråd

De 10 kostråd er tænkt som hverdagens huskeråd til en sund balance mellem mad og fysisk aktivitet. Hvis du følger rådene vil kroppen få dækket behovet for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer. Derudover vil risikoen for overvægt og livsstilsygdomme blive nedsat

 

  1. Spis ikke for meget, spis varieret og vær fysisk aktiv (minimum 30 minutters aktivitet om dagen)
  2. Spis mere frugt og flere grøntsager (minimum 600 gram dagligt)
  3. Spis mere fisk (især de fede som f.eks. laks og makrel)
  4. Vælg fuldkorn (mange kostfibre og mindst 75 gram dagligt)
  5. Vælg magert kød og kødpålæg (max. 10% fedt og UNDGÅ forarbejdet kød)
  6. Vælg magre mejeriprodukter (surmælksprodukter med max. 0,7% fedt og oste med max. 17% fedt (30+))
  7. Spis mindre mættet fedt (begræns fedtstof og gå efter nøglehulsmærket, da disse madvarer indeholder mindre mættet fedt)
  8. Spis mad med mindre salt (smag på maden før du salter – skift saltet ud med krydderier)
  9. Spis mindre sukker (skær især ned på de søde sager og søde drikke)
  10. Drik vand (mindst 1 ½ – 2 liter i døgnet og endnu mere ved fysisk aktivitet og når det er varmt)

 

Flere artikler

Stress og depression

Hvad er det, som får så mange tusinde mennesker til at gå ned stress, angst og depression? Er det noget som ligger i vores gener,

Læs mere »

Low FODMAP diæt

Hvad er Low FODMAP diæt? Diæten er udviklet i Australien og har vist gode resultater på symptomer, som ofte ses ved irritabel tarm. Diæten kan

Læs mere »

Mental træning

Træn din hjerne, så du bedre kan yde og præstere Hvis din hjerne ikke fungerer optimalt, hvis den kører på automatpilot eller er ved at

Læs mere »

De 10 kostråd

De 10 kostråd er tænkt som hverdagens huskeråd til en sund balance mellem mad og fysisk aktivitet. Hvis du følger rådene vil kroppen få dækket

Læs mere »

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk