En kostdagbog (skema) kan bruges til at sikre

  • at du holder dig inden for den anbefalede kaloriemængde.
  • at du spiser sundt og varieret.
  • at du lærer om indholdet i næringsstoffer i forskellige fødevarer, hvilket gør det nemmere, hvis du f.eks. i en periode har brug for ekstra protein eller kulhydrater.
  • hvor store portioner du har spist eller kan spise, da det ikke kun er nok at spise sund mad, men også blive bevist om, hvor meget du spiser.
  • at de tidspunkter du spiser er de korrekte for dig.
  • hvad du drikker og hvor meget du drikker.

BMI (Body Mass Index) kan bedømmes ud fra din kropsstørrelse dvs., hvor tung du er i forhold til din højde. BMI er delt op i kategorier, som angiver om man er normalvægtig, undervægtig eller overvægtig.

BMI under 18,5 = undervægtig
BMI mellem 18,6 og 24,9 = normalvægtig og betyder, at din krop fungerer bedst inden for dette interval
BMI mellem 25 og 29,9 = overvægtig
BMI over 30 = meget overvægtig

BMR (Basal Metabolic Rate) er et andet ord for vores basalstofskifte, og er det, man kan kalde for ”menneskets tomgangsforbrænding”. Formålet med vores basalstofskifte, er at opretholde de livsnødvendige funktioner i kroppen, som f.eks. vejrtrækning, hjernefunktioner, hjertebanken, fordøjelse af mad m.v. Ved udregning af BMR kan man finde ud af, hvor meget man forbrænder af kalorier pr. dag.

Man kan vurdere idealvægten ud fra forskellige perspektiver

  • Et sundhedsmæssigt perspektiv, det vil sige, den vægt hvor kroppen fungerer bedst.
  • Det fysiske velvære, det vil sige, den vægt hvor man ikke oplever fysiske gener eller begrænsninger i forbindelse med vægten.
  • Det psykiske velvære, det vil sige, den vægt som man trives bedst med psykisk

Den bedste måde at nå dit personlige mål, er at du opnår den vægt, som vil skabe mest glæde og tilfredshed for dig, og derved give dig en masse positiv motivation, både under og efter forløbet.

Desværre er der mange overvægtige, som tror at de ikke kan tabe sig, fordi de ikke tidligere har haft succes med et ønsket vægttab.

Som din kostvejleder er det mit job, at få tilpasset dit forløb på den bedst mulige måde, så du kan opnå dit personlige mål.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk