Hvad er aminosyrer, og hvorfor er de vigtige i forhold til vores kost

Aminosyrer er en del af proteiner, som er kroppens vigtigste byggesten. Protein består af 20 aminosyrer. De proteiner, som kroppen har allermest brug for, findes i de største mængder i animalske produkter som kød, æg og mejeriprodukter. Proteiner findes også i vegetabilske produkter som bønnerlinsernødder, mandler, sojabønner m.fl. Nogle af aminosyrerne kan kroppen selv danne, mens andre skal tilføres gennem kosten eller kosttilskud. Især veganere og vegetarer, der ikke spiser kød og mejeriprodukter, skal sørge for, at de indtager proteiner på anden vis. Ikke alle proteiner indeholder de samme aminosyrer, og derfor kan det være nødvendigt at få proteiner eller aminosyrer gennem et kosttilskud

Når du spiser proteinholdig mad, omdannes proteinet til frie aminosyrer i mave/tarm kanalen. Det er især leveren, der står for at omdanne protein til de ikke-essentielle aminosyrer i kroppen. Herefter sørger blodet for at transportere aminosyrerne rundt til de dele af kroppen som har behov for dem.

De funktioner proteiner og dermed aminosyrer indgår i, er bl.a.:

  • Produktion af enzymer
  • Produktion og transport af hormoner
  • Kommunikation mellem cellerne
  • Opbygning og vedligeholde af muskler
  • Vedligeholdelse af normale knogler

 Hvad bruger kroppen aminosyrer til?

Kroppen har brug for proteiner til at opbygge og vedligeholde celler, væv – herunder muskler. Men proteiner bidrager også til at kroppen kan producere hormoner og enzymer.

Din krop har et dagligt behov på ca. 0,83 gram protein pr. kg. kropsvægt. Det betyder også, at der er en relativt stor forskel på hvor meget du, din ven, dine børn eller andre bør indtage. Om du dyrker motion eller laver andet fysisk hårdt arbejde, kan også påvirke den mængde af proteiner du har behov for.

De aminosyrer der ikke bruges, lagres ikke i kroppen som fedtstoffer eller fedtopløselige vitaminer. I stedet bliver aminosyrerne nedbrudt og omdannet til energi hvorefter de forbrændes.

Forskel på aminosyrer

Proteiner kan sammensættes af 20 forskellige aminosyrer, hvor der skelnes mellem to typer af aminosyrer: De essentielle og de ikke-essentielle. Ud af de 20 aminosyrer er 8 af dem essentielle, og 12 er ikke-essentielle.

Men hvad er forskellen ud over navnet? Forskellen er, at kroppen kun kan danne de ikke-essentielle aminosyrer, og de essentielle skal tilføres på en anden måde. De fleste animalske proteinkilder indeholder samtlige af de essentielle aminosyrer, som kroppen ikke selv danner. Modsat er det, når der er tale om vegetabilske proteiner, hvor de fleste mangler en eller flere af de essentielle aminosyrer. Derfor er det som vegetar nødvendigt at få de essentielle aminosyrer fra andre steder. 

Naturlige kilder til aminosyrer

Alle aminosyrer findes naturligt i den mad vi spiser, men indholdet er ret forskelligt. Du finder aminosyrer i æg, yoghurt, fjerkræ, skaldyr, fisk, kød og f.eks. hørfrø. Også fødevarer som brød, fuldkornsprodukter og grøntsager indeholder aminosyrer. Derfor får du ret sikkert de aminosyrer du har behov for, så længe du spiser varieret.

Der er stor forskel på den ernæringsmæssige værdi af proteinerne, alt efter om de stammer fra kød eller grøntsager. Proteinkvaliteten afhænger af den samlede aminosyresammensætning. Det betyder f.eks., at hvis du kun spiser bønner, er aminosyresammensætningen ikke lige så god, som hvis du spiser bønnerne sammen med eksempelvis nødder og kød i en varieret kost. Kød og mejeriprodukter gør, at du ikke behøver store mængder for at dække aminosyrebehovet, hvorimod vegetabilske produkter kræver en større variation og kendskab til de forskellige produkters proteinindhold.

For meget eller for lidt aminosyre

Det er ikke umiddelbart farligt eller skadeligt at indtage for meget aminosyrer, da kroppen nemt kan omdanne de overskydende mængder, som den reelt set ikke har behov for. Hvis du derfor indtager for mange aminosyrer, bliver det resterende protein i aminosyren omdannet til energi, hvilket giver dig et større kalorieindtag.

Hvis du derfor indtager for mange aminosyrer over en længere periode, kan det voksende kalorieindtag på sigt blive skadeligt for dig. Hvis du til gengæld indtager for få aminosyrer, vil du opleve, at kroppen får en reduceret proteinmasse, som i sidste ende påvirker dine muskler og dit immunforsvar. Mangel på aminosyrer ses ofte med følger som træthed, svaghed og hårtab.

 

Flere artikler

Stress og depression

Hvad er det, som får så mange tusinde mennesker til at gå ned stress, angst og depression? Er det noget som ligger i vores gener,

Læs mere »

Low FODMAP diæt

Hvad er Low FODMAP diæt? Diæten er udviklet i Australien og har vist gode resultater på symptomer, som ofte ses ved irritabel tarm. Diæten kan

Læs mere »

De 7 nye kostråd

De 7 kostråd er tænkt som hverdagens huskeråd til en sund balance mellem mad og fysisk aktivitet. Hvis du følger rådene vil kroppen få dækket

Læs mere »

Jeg holder ferielukket

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk