Mental træning

Træn din hjerne, så du bedre kan yde og præstere

Hvis din hjerne ikke fungerer optimalt, hvis den kører på automatpilot eller er ved at koge over, så er det nu, du skal reagere. Vores mentale sundhed er nemlig altafgørende for vores overskud, indflydelse samt hvad og hvor meget vi kan præstere. Derfor er det virkelig vigtigt, at prioriterer de mentale muskler lige så højt som du prioriterer resten af din krop.

Hvad er mentaltræning?

Mental træning er for alle, der ønsker at optimere og skabe forandring, og som har et ønske om at udvikle sig. Det er en måde, at lære dig selv at blive bedre til at fokusere. Det handler om at være forberedt, og få trænet din hjerne til at kunne håndtere det, der skal ske.

Du kender det sikkert godt! Mobilen ringer samtidig med at du spiser morgenmad, imens du snakker skal du også lige sende en mail og samtidig kører hjernen på højtryk, for også at finde ud af, hvad der skal handles ind til aftensmad!!!! Tja, så er dagen vist sat i gang, og den er sikkert ikke anderledes, end den plejer at være.

Når du mental træner får du konkrete værktøjer til at håndtere din frygt og nervøsitet, strukturere din hverdag, holde fokus i afgørende situationer og vil blive bedre til at være mentalt forberedt. Når din hjerne kører på automatpilot, er der større risiko for, at du gentager de samme handlingsmønstre, som vil spænde ben for alle de gode forsætter, som du havde planlagt. Hvis du skal undgå, at ryge i fælden vil det være nødvendigt, at træne din hjerne i at tænke i nye baner, ved at skabe større fokus på det mål, du ønsker at nå. Det bedste ved det hele er, at når du først har vænnet din hjerne til at agere anderledes, vil det være meget nemmere at følge det nye spor.

Hvis du skal præstere på dit job, dit studie, i dit privatliv eller til træning, så er det en god ting at kunne fokusere. Hvilken måde du vælger at skabe fokus på, er ikke det afgørende. Det vigtigste er, at du er bevidst om det du laver, og er klar til at gå i gang. Samtidig skal du være bevidst om, hvad det er du skal fokusere og koncentrere dig om, så du derved kan minimere risikoen for at blive distraheret. Det er også en god idé at kunne planlægge og strukturere tiden op til en præstation, så du får mest muligt ud af det du vil præstere. Det er vigtigt, at kunne kontrollere dine tanker og deres betydning, så du kan forholde dig til både dine egne, men også andres forventninger på en konstruktiv måde.

Øvelser der kan hjælpe dig på vej:

  1. 5 minutters mentaltræning – f.eks. koncentrations øvelse med fokus på åndedrættet. Forestil dig en fysisk egenskab, som du ønsker at forbedre, f.eks. en specifik trænings øvelse eller et oplæg/tale du snart skal holde. Sæt eller lig dig et roligt sted, hvor du ikke bliver forstyrret, og skab herefter et indre billede af situationen. Tal dig selv igennem, hvad det er, der skal ske, og gentag det gerne flere gange om dagen.

 

  1. Tæl dit åndedræt – Har du svært ved at koncentrere dig eller kan du ikke falde i søvn, så tæl langsomt til 4 på indåndingen, tæl langsomt til 4 på udåndingen og gentag det 4-8 gange eller til du er fokuseret eller er faldet i søvn.

 

  1. Lav en prioriteret liste over dagens gøremål – for at få mest muligt udbytte af mindst mulig indsats. Husk at vær opmærksom på, hvornår og under hvilke forhold du er bedst ydende.

 

  1. Vær skarp – optimer din fysiske kapacitet ved at træne dine øjne og hjerne til at kunne afkode de signaler, som dine øjne modtager. Stil skarpt på forskellige objekter omkring dig, f.eks. din hånd, en blomst eller lignende. Find 5-10 ting/elementer, som du kan fokusere på, og giv derefter slip igen. Udfør gerne denne øvelse flere gange dagligt.

 

  1. Øv dig HVER dag – Lige meget hvad du ønsker at blive bedre til, så er det vigtigt, at du øver dig hver dag. Den daglige fokus, på at koncentrere sig om en bestemt opgave, kan skabe massive ændringer i din hjerne, som kan give dig meget mere ro og afstresning.

 

  1. Mangler du hjælp til at holde fokus – så kan det være en god idé, at downloade en app, som kan hjælpe og guide dig. Når man bliver guidet igennem en meditation vil det være nemmere at holde fokus, og det kan gøre dig mere afslappet og fokuseret, så du derved kan få bedst udbytte af træningen. Der findes et hav af forskellige app, som man kan hente ned og mange af dem er gratis.

 

  1. Skab udvikling – hvis du hver dag laver den samme visualisering, vil din hjerne blive vant til det, og dette kan være med til at stoppe fremgangen. Derfor er det vigtigt, at finde nye udfordrende tankeeksperimenter, som skaber udvikling af din mentale kapacitet. I bund og grund skal du have fokus på en helt simpel udfordring og når du mestrer den, så kan du herefter øge sværhedsgraden.

Alle øvelserne er eksempler på mentaltræning, som du kan bruge til at holde fokus på din opmærksomhed. Når du først får mere bevidsthed, og kontrol på din opmærksomhed, så vil du få et stærkt redskab, som du kan bruge nu og vil højst sandsynligt blive bedre og bedre til det i fremtiden.

 

KORT SAGT

  • Øg din bevidsthed – den kan først ændres når du er bevidst om din adfærd
  • Flyt din opmærksomhed fra det, du ikke vil – til det, du gerne vil
  • Vælg det positive frem for det negative
  • Sig gode ting til dig selv – det er ingen skam, at kigge på dit spejlbillede, og fortælle dig selv, hvor lækker du er og/eller hvor højt du elsker dig selv
  • Tag en pause – og lad din underbevidsthed arbejde. Travle hjerner har især også godt af at lave ingenting

Held og lykke

 

 

Flere artikler

Stress og depression

Hvad er det, som får så mange tusinde mennesker til at gå ned stress, angst og depression? Er det noget som ligger i vores gener,

Læs mere »

Low FODMAP diæt

Hvad er Low FODMAP diæt? Diæten er udviklet i Australien og har vist gode resultater på symptomer, som ofte ses ved irritabel tarm. Diæten kan

Læs mere »

Mental træning

Træn din hjerne, så du bedre kan yde og præstere Hvis din hjerne ikke fungerer optimalt, hvis den kører på automatpilot eller er ved at

Læs mere »

De 10 kostråd

De 10 kostråd er tænkt som hverdagens huskeråd til en sund balance mellem mad og fysisk aktivitet. Hvis du følger rådene vil kroppen få dækket

Læs mere »

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk