Undgå fristelser på jobbet

Dine vaner på arbejdet har stor betydning for, om og hvor meget du taber dig. Selvom du måske spiser sundt til hovedmåltiderne, prioriterer din søvn og dyrker motion, så er det ikke altid så let, at holde.

Husk morgenmaden

Begynder du arbejdsdagen uden du har spist morgenmad, måske fordi du ikke har appetit eller bare gerne vil hurtigt ud af døren, så bliver det sværere for dig at gå uden om kantinens fristelser, og det bliver helt sikkert heller ikke nemmere, hvis din kollega giver kage senere på dagen.

Pas på med at stresse dig selv op

Man udskiller stress hormonet kortisol, hvis man er presset og stresset over opgaver, møder, deadlines eller lignende. Dette medvirker til, at dit blodsukker bliver ustabilt, og vil øge din lyst til sukkerholdige madvarer. Husk derfor at give dig selv nogle små pusterum i løbet af dagen.

Forbered din mad hjemmefra

Selvom du gerne vil imponere din chef ved at være den første, der møder, og den sidste, der går hjem, så kan lange arbejdsdage øge risikoen for, at du må bukke under for usunde fristelser både på jobbet, men også når du kommer træt hjem fra en lang arbejdsdag. Derfor kan det være en rigtig god idé, at tage sunde snack med på arbejdet, som du kan spise i løbet af dagen. Lav gerne snack til flere dage af gangen og vil du gøre dig selv en tjeneste, så er det også rigtig fornuftigt, at forberede dine aftensmåltider til de dage, hvor du ved, du kommer sent hjem.

Gå en tur i pausen

Både din krop og sind har godt af et pusterum, så spis eventuelt din madpakke udenfor. Gå gerne 10-15 minutter ALENE, og koncentrer dig om omgivelserne (de smukke blomster, vinden i håret, fuglesang mv.) Dette kan medvirke til, at du kommer ned i gear og bliver mere klar og fokuseret på de opgaver, som helt sikkert stadig ligger på dit skrivebord efter din pause.

 

 

Flere artikler

Stress og depression

Hvad er det, som får så mange tusinde mennesker til at gå ned stress, angst og depression? Er det noget som ligger i vores gener,

Læs mere »

Low FODMAP diæt

Hvad er Low FODMAP diæt? Diæten er udviklet i Australien og har vist gode resultater på symptomer, som ofte ses ved irritabel tarm. Diæten kan

Læs mere »

Mental træning

Træn din hjerne, så du bedre kan yde og præstere Hvis din hjerne ikke fungerer optimalt, hvis den kører på automatpilot eller er ved at

Læs mere »

De 10 kostråd

De 10 kostråd er tænkt som hverdagens huskeråd til en sund balance mellem mad og fysisk aktivitet. Hvis du følger rådene vil kroppen få dækket

Læs mere »

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk